Tässäpä tulee oppimispäiväkirjatyylisesti tekstiä tämän opintojakson aikana pidetystä luennosta. Näitä tulee yhteensä kolme kappaletta, jokaisessa oma aiheensa.
Ekana meillä oli aiheena internet-markkinointi. Älyttömän tärkeä aihe ihan kaikenkokosille ja näkösille yrityksille. Nykyään yrityksen on yksinkertaisesti oltava netissä, koska siellä ne kuluttajatkin on. Täällä internetin ihmeellisessä maailmassa yritys voi luoda ja hallita jo olemassa olevia asiakassuhteita, ohjata käyttäjiä oman yrityksen asiakkaiksi sekä markkinoida ja myydä omia tuotteitaan ja palveluitaan. Myyntiä voidaan toteutta ihan verkkokaupan avulla. Verkkokaupassa voidaan myydä normaaleja tuotteita, mutta se myynti voi olla myös kokonaan digitaalista myyntiä, elikkä se myytävä tuote voi olla sellanen, että se voidaan toimittaa verkon kautta asiakkaalle, niinkuin esimerkiksi e-kirja. Hyvä verkkokauppa on muuten sellanen joka löytyy helposti, joka toimii kaikenlaisilla laitteilla ja jossa asioiminen on helppoa asiakkaalle!
Luennoista jäi mieleen myös digitaalisen markkinoinnin etuja: yritysten kokoerojen tasoittuminen ja edullisuus. Pienempikin yritys pystyy markkinoimaan omia tuotteitaan ilman suurta budjettia. Suurin osa nettimarkkinoinnista on ilmasta tai ainakin edullista. Esimerkiksi somemarkkinointi vaatii yritykseltä yleensä vain aikaa ja osaamista, somekanavat kun on pääsääntösesti ilmaisia. Toki netissä voi markkinoida maksullisestikin, esimerkiksi Google AdWords -mainosten avulla. Tärkeempää menestyksekkäässä internet-markkinoinnissa on ainutlaatunen tuote/palvelu ja hyvä markkinointi-strategia.
Internet-markkinoinnista puhuttaessa nousee yleensä esiin sellanen termi kun konversio. Se on semmonen tunnusluku, joka kertoo yritykselle, että kuinka monta prosenttia kävijöistä on tehnyt sen halutun toimenpiteen siellä sivuilla. Eli se mittaa nettisivujen tehokkuutta. Se haluttu toimenpide voi sitten olla vaikka mitä, yrityksestä riippuen. Esimerkiksi ostos verkkokaupassa vois olla tällanen toimenpide, jonka toteutumista mitattaisiin.
Sitten vielä vähän asiaa 4P-mallista, joka on vaihtumassa 4C-malliin. Nämä neljä P-kirjainta tulee siis englannin sanoista product, price, place ja promotion. Ja nuohon on kaikki siis markkinoinnissa tunnettuja kilpailuetuja. Vapaasti suomennettuna tuote, hinta, jakelu ja myynninedistäminen. Nykyään on siis alettu puhua neljästä C-kirjaimesta, jotka tulee sanoista customer solution, customer cost, convenience ja communication. Taas aika vapaasti suomennettuna asiakkaan ratkaisu, asiakkaan kustannus, mukavuus ja viestintä. Tämä jälkimmäinen malli on kyllä (ainakin minun mielestä) hieman asiakaslähtöisempi ajattelutapa.
Tähän luennon loppuun sen verran, että minusta tuo nettimarkkinointi on kyllä äärettömän tärkeää. Sain harjottelussa ite toimia meidän somevastaavana ja oli kyllä hauska kokemus. Tässä(kin) tapauksessa pienessä yrityksessä ei ollut yrittäjällä itsellä aikaa panostaa nettimarkkinointiin. Sain siis aktivoida yrityksen somekanavat ja päivitellä verkkosivuja. Harjottelu oli sen verran lyhyt, että ei voida vielä puhua älyttömästä myynnin kasvusta, mutta ainakin tämä yritys ja kuluttajat on taas vähän lähempänä toisiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti